D-Reizen PrijsCheck ongeloofwaardig
Herinnert u zich die spotjes die D-Reizen het afgelopen seizoen op TV liet zien? De indruk wordt gewekt dat je bij D-Reizen altijd de laagste prijs vindt voor de vakantie van je keuze.
Op hun site lees je dit over de prijscheck: "Dezelfde reis heeft bij verschillende touroperators een andere prijs. En dat is vreemd. Wij vinden het niet nodig dat u teveel betaalt en doen daarom altijd de PrijsCheck®. Zo kan D-reizen altijd de goedkoopste reis voor u boeken. U noemt de reis, wij de laagste prijs. Check het zelf".
Nou, dat heb ik gedaan en het resultaat is bedroevend...
Vanochtend (donderdag 13 september 2007) heb ik een aantal willekeurige pakketreizen uitgezocht bij diverse reisaanbieders en aansluitend bij D-Reizen de prijscheck uitgevoerd. Als ik het goed begrijp zou ik dan de allerlaagste prijs voor dezelfde reis moeten kunnen vinden. De resultaten stelden mij zeer teleur.
Reis 1: Ibiza
Gevonden bij Elmar Reizen
Accommodatie: Blau Park in San Antonio
Vertrek 30 september 2007 voor 8 dagen met 2 personen
Luchthaven van vertrek: Brussel
Resultaat bij D-Reizen: accommodatie alleen boekbaar met vertrekdatum 7 oktober. Verder geen vertrekmogelijkheden in september en oktober.
Reis 2: Kreta
Gevonden bij Ferio.nl
Accommodatie: Hotel Creta Maris in Chersonissos
Vertrek woensdag 3 oktober 2007 voor 8 dagen met 2 personen
Luchthaven wordt niet gemeld voordat boeking gemaakt wordt
Resultaat bij D-Reizen: accommodatie wordt niet aangeboden met vertrek op 3 oktober 2007
Reis 3: Kos
Gevonden bij Jiba.nl
Accommodatie: All-inclusive hotel Atlantis in Kos-Stad
Vertrek dinsdag 2 oktober 2007 voor 8 dagen met 2 personen
Luchthaven van vertrek: Rotterdam
Resultaat bij D-Reizen: zelfde reis is 7,6% duurder bij D-Reizen (D-Reizen totaal € 960,50 incl. toeslagen en Jiba € 893,-)
Reis 4: Malta
Gevonden bij Sunweb.nl
Accommodatie: Hotel Golden Tullip Vivaldi in St. Julians
Vertrek zondag 14 oktober 2007 voor 8 dagen met 2 personen
Luchthaven van vertrek: Amsterdam
Resultaat bij D-Reizen: zelfde reis is 5,6% duurder bij D-Reizen (D-Reizen totaal € 1288,50 incl. toeslagen en Sunweb € 1220,50)
Opmerking: bij de eerste poging werd er ook een prijs afgegeven van € 599,- p.p. excl. toeslagen (administratiekosten en calamiteitenfonds). Op het moment dat ik verder wilde gaan kreeg ik de melding dat de geselecteerde reis niet meer beschikbaar was. Om een eerlijk vergelijk te doen heb ik dezelfde zoekopdracht bij Sunweb nogmaals herhaald en daar kreeg ik nog steeds dat de reis beschikbaar was tegen het tarief dat hier vermeld is. D-Reizen gaf inmiddels als laagste tarief het tarief van € 639,- p.p. aan (excl. toeslagen).
Na deze 4 reizen was ik letterlijk en figuurlijk klaar met D-reizen. Ze pretenderen voor de klanten de beste prijzen te zoeken en het resultaat is dat 2 reizen niet te boeken waren via D-Reizen en 2 andere reizen elders goedkoper waren. Wat mij betreft is D-Reizen hiermee gigantisch door de mand gevallen en lijkt hun reclame wel heel erg ongeloofwaardig. Ik vraag me zelfs af of er geen sprake is van misleiding van de consument omdat de indruk gewekt wordt dat D-Reizen alle reizen vergelijkt. Als je niet met alle beschikbare aanbieders samenwerkt (en daar lijkt het hier heel erg op) kun je nooit een fatsoenlijke vergelijking maken.
Enkele screenshots gemaakt tijdens research voor dit verhaal:
Reis 1 - Blau Park





Reis 2 - Creta Maris


Reis 3 - Hotel Atlantis in Kos




Reis 4 - Hotel Vivaldi op Malta





Reacties
D-Reizen zal niet blij zijn met deze onthullingen. Mooi dat dit hier aan de kaak gesteld wordt!
Gepost door: Dimitri Tepelhofski | 13 september 2007 10:34
Nooit geloeven die gatsen van D-reizen. Dat is meer kijken van waar maken we de meeste marge op. Tevens geen compleet aanbod van reisorganisaties dus kun je nooit de beste aanbieding doen. Achterhaald concept en niet geloofwaardig. Goed artikel!
Gepost door: Felix | 13 september 2007 11:12
Je mot die marketinglui nooit geloven met hun mooie verhaaltjes. Natuurlijk klopt het verhaaltje van D-reizen niet. Onbegrijpelijk dat de raclamecodecommissie nooit ingegrepen heeft met die onzin
Gepost door: Sjonnie en Anita | 13 september 2007 11:47
D-reizen wordt voor mij NEE-reizen.
Gepost door: Joop | 13 september 2007 12:02
Helemaal mee eens! Puur het feit dat D-Reizen zeer veel touroperators niet heeft in haar aanbod, maar het al ongeloofwaardig. Aanpakken die club!
Gepost door: Yuri | 13 september 2007 12:35
Jammer dat een hoop consumenten de beloftes van D-Reizen wel geloven en daarmee andere aanbieders links laten liggen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van kleine aanbieders die een beter of goedkoper pakket aan kunnen bieden dan wat D-Reizen te bieden heeft.
Gepost door: De Vakantieman | 13 september 2007 13:28
Als meneer hier boven eerst de juiste research had gedaan om de prijscheck te maken met de touroperaters waar D-Reizen WEL mee samenwerkt had hij al deze onzin kunnen besparen omdat D-Reizen met al deze 4 boven genoemde touroperaters niet samen werkt kunnen ze ook geen prijscheck maken met deze internet-vakantie-aanbieders.
Gepost door: Sohpie | 27 september 2007 22:39
Ik werk zelf bij D-reizen en we doe wel degelijk altijd een prijscheck, sterker nog, dat is de hele bedrijfsformule! We kunnen een prijscheck doen omdat we onafhankelijk zijn en dus geen extra marges ontvangen van bepaalde leveranciers. Natuurlijk willen we verkopen, maar we willen klanten aan ons binden doordat ze ons vertrouwen en ze met een goed gevoel op vakantie gaan. Jammer dat we bij u dat gevoel niet geven. Kom anders eens langs bij de vakantiewinkels dan kunt u zelf zien hoe we te werk gaan. U kunt dan elke stap meekijken. Groeten Maartje
Gepost door: Maartje | 05 november 2007 08:17
@ Sophie:
Daar zit juist het probleem. Jullie werken niet met alle touroperators samen en kunnen daarom geen volledig en onafhankelijke prijscheck uitvoeren terwijl jullie de consument het idee geven dat wel te doen.
@ Maartje:
Ik ben heb ongeveer 90 tot 100 reizen en tickets via D-Reizen geboekt en weet hoe men daar werkt. Onafhankelijk binnen een beperkte groep van leveranciers is niet onafhankelijk. Is net alsof je bij Albert Heijn binnenstapt en vraagt naar de goedkoopste koffiepads. Zij zullen je de keus geven uit Douwe Egberts en hun eigen merk. Alle andere alternatieven op de markt krijgt de klant op dat moment niet voorgeschoteld. Is selectieve vergelijking dus NIET objectief.
Gepost door: Patrick van Zundert | 05 november 2007 08:33
Ten eerste wil ik reageren op opmerking over de Albert Heijn. Het is inderdaad waar dat D-reizen alleen een prijscheck kan maken tussen de reisorganisaties die zij aanbieden. Vergeet hierbij alleen niet dat D-reizen bijna alle organisaties aanbied. Dit is dus niet te vergelijken met 2 merken van AH.
Daarbij vind ik het ook niet manipulerend want het feit dat d-reizen onafhankelijk is is wel zeker een voordeel voor de klant.
Als je naar Globe reisbureau gaat boek je een reis via oad of hotelplan. Ga je naar Arke boek je via arke of holland international. enzovoorts. Bij deze reisbureaus is het zo dat zij de meeste commissie krijgen als ze via hun eigen organisaties boeken. Bij d-reizen is dat niet het geval. Zij vergelijken wel degelijk de prijzen bij de organisaties die zij aanbieden waardoor je zo veel geld kan besparen.
Ik ben het ermee eens dat de voordeligste reis bij d-reizen niet altijd de voordeligste reis van ALLE organisaties is maar het is in ieder geval wel de voordeligste van de meeste!! andere reisbureaus doen helemaal geen vergelijking.
En manipulatie is het absoluut niet want d-reizen staat echt achter hun idee. ik zal een voorbeeld geven. Als reisadviseuse kun je punten sparen bij OAD. elke keer als je een reis boekte via oad kreeg je punten. Reisadviseuses van D-reizen konden niet meedoen aan deze actie omdat de directie niet wilde dat reisadviseuses beinvloed zouden worden en meer reizen via oad probeerde te verkopen ongeacht of er nog een andere touroperator voordeliger was. Prijscheck staat voorop bij d-reizen.
Daarbij is d-reizen soms zelfs bereid om zelf geld in te leveren op een reis als de reis ergens anders voordeliger is.
Gepost door: Angela | 12 november 2007 13:19
Daarbij wil ik graag nog toevoegen dat Jiba, Sunweb en Ferio alledrie géén touroperator zijn!! Vind je de reis daar voordeliger kom gewoon langs in één van de 170 vakantiewinkels of bel van 8-22 (7 dagen per week) noem de prijs die je hebt gevonden en wij zullen uitzoeken hoe wij de reis voor dezelfde prijs aan kunnen bieden. Als dit was gedaan had je direct antwoord gekregen waarom de prijsvergelijking die je hebt gemaakt niet klopt. Dus het zou prettig zijn als mensen gewoon direct bij je aan durven te kloppen ipv zomaar wat in het rond lopen te roepen. Kom gewoon langs onder het genot van een kopje koffie nemen we alle prijzen door en gaan wij voor u uitzoeken waar het verschil in zit! Dat is nu D-reizen.! En ik werk er met veel plezier en ben trots op het bedrijf
Gepost door: Tinne18380 | 18 november 2007 19:17
Ik ben 7 jaar vaste klant geweest bij D-Reizen (periode 1996-2003) en ik denk zo'n 60-70 vluchten, pakketreizen en hotelreserveringen genboekt bij D-Reizen en weet UIT ERVARING onder het genot van een kopje koffie dat D-Reizen niet alles aanbiedt.
Ik vind het erg fijn dat jullie met plezier bij die club werken, maar vind nog steeds jullie prijscheck ongeloofwaardig en de reclame daarvoor misleidend.
"Vind je de reis daar voordeliger kom gewoon langs in één van de 170 vakantiewinkels of bel van 8-22 (7 dagen per week) noem de prijs die je hebt gevonden en wij zullen uitzoeken hoe wij de reis voor dezelfde prijs aan kunnen bieden." schrijf je.
Dus een bewijs dat de prijscheck op internet NIET werkt! Het werkt alleen als ik al elders een lagere prijs heb gevonden (!) en dan moet ik maar naar jullie kantoor komen (op prettige lokaties waar het meestal lastig parkeren is en met niet zelden teveel wachtende klanten voor je) en dan pas kan ik gebruik maken van jullie prijscheck???
Ogneloofwaardig, juffie, jij en je D-Reizen. Je maakt je baas nu alleen maar belachelijk.
O ja, Sunweb is geen reisorganisatie? Dus ze hebben geen eigen pakketreizen, huren geen complete vluchten af bij Transavia, hebben geen hostessen en hebben geen documentatiemappen liggen in de recepties van de hotels? Ook zijn de niet aangesloten bij ANVR en SGR zeker?
Kom eens achter je balie vandaan en kijk hoe bedrijven als Sunweb, Ferio, Jiba en anderen steeds meer van de oude garde afsnoept. Welkom in 2007, Tinne
Gepost door: Patrick van Zundert | 18 november 2007 21:38
Er is een verschil tussen touroperators en direct sellers.
De bovengenoemde organisaties zijn direct sellers en zoals de naam al zegt zijn die alleen DIRECT te boeken en willen niet verkocht worden via een reisburaeu.
Touroperators worden wel via reisbureaus verkocht (Holland International, OAD, Hotelplan, Sudtours, etc)
Gepost door: Patty | 07 januari 2008 21:55
Er zit idd verschil tussen touroperators en direct sellers. Ik vind dat d-reizen wel een aanvulling kan zijn tijdens het zoeken naar de juiste aanbiedingen. De meeste sites (de niet touroperator/directsellers maar link sites) bieden alleen links waar voor word betaald. Meeste mensen hebben dat niet door.
Uiteindelijk kun je onmogelijke van iedere aanbieder alle content aanbieden.
Gepost door: bingo vakanties | 24 augustus 2008 20:12
Maar D-Reizen neemt ook het aanbod van bijvoorbeeld Jiba en Sunweb niet me.Dat zijn volgens mij toch volledige touroperators tegenwoordig.
En zo zijn er zat voorbeelden te noemen van reien die D-Reizen niet aanbiedt. Ook zo met vliegtickets. Er zijn maatschappijen die ze standaard niet aanbieden omdat die maatschapijen volgens D-Reizen onbetrouwbaar zijn. Zij maken dus een voorselectie en bieden dus geen compleet vergelijk aan. Dit heb ik zelf al meerdere malen ervaren bij D-Reizen.
Gepost door: Patrick | 24 augustus 2008 20:33
Niets te doen? Wat een nutteloos onderzoek. Get a life.
Gepost door: Marianne | 14 oktober 2008 10:40
Ik zou eerst eens ff verder kijken dan je neus langs is... Ik werk ook bij D-Reizen, en ik kan simpelweg geen sunweb/jiba of iets anders boeken omdat zij alleen direct aan de klant verkopen. Hoe graag ik het ook zou willen, het kan niet! Als je D-Reizen trouwens al niks vind, wat moet je dan wel niet van andere reisbureaus vinden?? Zij bieden zowiezo alleen maar aan waar ze het meeste over verdienen. D-Reizen doet dit absoluut niet!!! Hier wordt op gecontroleerd, ik kan er niet om heen om te vergelijken! Ben blij dat als jij met een gids komt, en zegt 'boek dit maar' wij uit onszelf gaan vergelijken! Waar maken jullie je trouwens druk over? Jullie zien de meerwaarde van een reisbureau niet.. Jullie moeten zelf lekker aan de computer blijven zitten zonder deskundig reisadvies, ondersteuning bij vragen of klachten en een prijsvergelijking. Ik vertel m'n klanten dat ik prijzen vergelijk met alle organisaties die in mijn schappen staan... is toch gezond verstand dat dit ze niet allemaal zijn? WIj werken alleen met ANVR-gecertificeerde reisorganisaties, en als deze ervoor kiezen om niet via een reisbureau te werken dan heb ik daar alle respect voor maar zie ik niet in waar jullie een probleem van maken?
Ik ben D-Reizen, straal het uit en ben daar nog trots op ook! Met mij alle collega's; D-Reizen is eigentijds, vernieuwend, speelt in op jullie wensen achter de schermen door een aanbod te bieden dat JULLIE willen. De klant wordt centraal gesteld in alles alles alles wat we doen, maar als dit niet gerespecteerd word door een prijsverschil vind ik dat jammer.
Wij HEBBEN trouwens geen reizen, maar zijn afhenkelijk van hoe de reisorganisaties kunnen inkopen. Laat dit sowiezo duidelijk zijn.
Gepost door: Stefan | 04 december 2008 14:25
Verder kijken dan mijn neus lang is?
Punt is dat jullie spots de indruk wekken dat jullie uit alle beschikbare reizen vergelijken, terwijl dat niet zo is.
Dat dat niet mogelijk is begrijp ik wel, maar de gemiddelde consument niet. En DAT is misleidend, omdat jullie (D-Reizen) de indruk wekken dat de consument ergens anders een vergelijkbare reis niet goedkoper kan boeken.
Mijn persoonlijke ervaringen met D-Reizen zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Je hebt het over advies... Vandaar dat ik in de periode 1996-1998 zonder visum afgereisd ben naar Suriname, Guinea en Pakistan met een vlucht geboekt via D-Reizen.
Met omkoperij en een hoop gedoe toch binnen kunnen komen...maar daar sta je dan als reiziger alleen.
Waar blijft de volgende reactie van een D-Reizen medewerker?
Gepost door: Patrick | 04 december 2008 14:39
Je moet nooit welk reisbedrijf dan ook vertrouwen. Altijd je eigen gezond verstand gebruiken. En steeds cross-checken.
Een "prijs-check" bij D-reizen is hetzelfd als de beroemde keuze bij Ford: u kunt alle kleuren krijgen als het maar zwart is.
Gepost door: p hansen | 25 januari 2009 15:18
Ik ben altijd super fanatiek in het zoeken naar de leukste en voordeligste vakanties. Ik kijk hiervoor altijd op verschillende sites (Jiba, Sunweb, Sudtours, Arke, Neckermann, Kras etc) en neem ook altijd D-reizen hierin mee. We gaan minimaal 2x per jaar op vakantie, we hebben alleen nog nooit via D-reizen geboekt.... dat zegt toch wel genoeg?
Gepost door: Isabelle | 05 juni 2009 15:18
Waar maken jullie je allemaal druk om. De een rekent een paar euro meer voor dit en de ander voor dat. Blijf dan thuis, is goedkoper, stelletje Hollandse zeikerds.
Gepost door: Marc | 16 juni 2009 23:57