Schiphol-topman G. Cerfontaine ziet de geplande luchthaven van het emiraat Dubai niet als een grote bedreiging. “Natuurlijk verlies je aan Dubai. Maar luchtvaartmaatschappijen kunnen niet alles via dit land afwikkelen”, zei hij donderdag.


De geografische ligging van Schiphol is veel gunstiger. Bovendien brengt de luchtvaartgroep Air France-KLM, de grootste klant van Schiphol, voldoende groei. “We moeten wel goed nadenken over Dubai, maar het is een eind om”, verklaarde Cerfontaine.
Hij voorziet de komende jaren een groei van Schiphol van 5 procent. Zonder concurrentie en andere beperkingen zou een groei van 7 à 8 procent mogelijk zijn.
Dubai is van plan het grootste vliegveld ter wereld te bouwen. Het moet 120 miljoen passagiers per jaar verwerken. KLM-topman Van Wijk ziet de luchthaven wel als een grote bedreiging voor Schiphol. De overheid van het land is volgens hem bereid verlies te draaien om klanten voor de luchthaven binnen te halen.
Cerfontaine ziet het minder somber in. “Ik moet nog zien of de luchthaven inderdaad 120 miljoen passagiers per jaar krijgt.” Dubai boort daarnaast een andere markt aan dan Schiphol, zei de president-directeur. De geplande luchthaven zal zich vooral richten op intercontinentale routes, terwijl Schiphol het meer moet hebben van passagiers die overstappen van Europese op intercontinentale vluchten.
Jebel Ali International Airport in Dubai kost 8,3 miljard dollar (7,1 miljard euro). Schiphol heeft afgelopen jaar 44,2 miljoen reizigers over de vloer gekregen.
Bron: DFT.nl